14 de juny 2010

Addenda a ‘Una curiosa creu que serveix d’amulet’

La creu que apareix en l’enigmàtic volum Tesoro de oraciones de suma virtud y eficacia para curar toda clae de dolencias así del cuerpo como del alma como también un sinnúmero de prácticas para librarse de hechizos y encantamientos con bendiciones y exorcismos, etc no és, en absolut, un cas oblidat. Un disseny similar, adient per ser dut en una medalla, esdevé objecte fàcilment transportable en una cadena penjada al coll. Al seu anvers (o revers), com ja es relaciona en l’esmentat volum, apareix la figura de sant Benet. La presència de les mateixes lletres, sigles de veritables conjurs i en semblant disposició, evidencien una indubtable relació entre els dos símbols.
Podeu llegir-ne més dades a la
Viquipèdia (en castellà).

Vegeu, també, l’article d’aquest bloc ‘
Una curiosa creu que serveix d’amulet ol·laboració de Montserrat R. en aquesta descoberta d'aquesta medalla i especialment a Josep Capdevila del Col·lectiu Obaga per l'obsequi del volum que ha donat motiu als dos textos.

4 comentaris:

Otmun ha dit...

M'encanta que treguis rendiment d'algun d'aquests llibres, Joan, de fet anàven a la bassa i a mi és com si m'arrenquèssin un queixal. Els llibres cal llegir-los -em deia la padrina- però jo si no hi veig una nota em costa d'enganxar-mi. A cadascú lo seu, diuen. Ja m'agradaria a mi!
Per cert, pot ser que cada vegada vegi una capçalera del bloc diferent?
Una abraçada.

Joan Arimany Juventeny ha dit...

Hola Josep,
Ja veus que entre tots com una orquestra -per dur-ho al teu terreny- anem tocant. Intentem no desafinar, almenys per la meva part, però anem tocant... Ja saps que tota aportació és benvinguda i, en cap cap, desaprofitada si hi ha oportunitat.
Tens raó sobre la capçalera. He agafat la 'moda' d'altres webs i blocs, d'anar renovant-la i, a vegades, fen-la coincidir amb el tema tractat o amb el temps anual en què ens trobem. No sé si això pot ser bo o dolent per qui goseu seguir el bloc amb assiduïtat. Suposo que algunes capçaleres deuen ser menys llustroses que d'altres però no en sé més. Com que no està a les meves mans organitzar un 'Banda Ampla', posaré una enquesta al bloc sobre el tema.
A reveure.

Galderich ha dit...

Joan,
Fantàstica incorporació als apunts anteriors.
Retocaré el meu per millorar-lo!

Puigmalet ha dit...

Sobre la medalla de sant Benet li he deixat a en Galderich un llibret que ja et farà arribar. Salut!